Blogroll

الخميس، 24 أكتوبر 2013

MG 3 Xross 2014 صور ومواصفات وأسعار إم جي 3 إكسروس


MG 3 Xross2014  صور ومواصفات وأسعار إم جي 3 إكسروس الجديدة

تتميز سيارة إم جي كروس  MG 3 Xross الجديدة والتي قدمها توكيل إم جي في مصر بمحرك رباعي الاسطوانات بسعة 1500 سي سي بقوة حصانية تُقدر بنحو 92 حصان مرتبط بناقل حركة أوتوماتيكي رباعي النسب.

عوامل الأمان والحماية في سيارة MG 3 Xross
أما بالنسبه للكماليات ووسائل الرفاهية، فتاتي السياره مزودة بأنظمة أمان مختلفة مثل نظام الفرامل المانعه للانغلاق ABS و EBD و CBC و BA، كما تأتي السيارة مزودة بعدد ستة أكياس هوائية لحماية قائد السيارة والركاب المصاحبين له وتم كذلك تزويد أبواب السياره بقضبان فولاذية لحماية ركاب مقصورة سيارة MG 3 Xross من الصدمات الجانبية.

تاتي كذلك سيارة MG 3 Xross مزوده بنظام مانع للسرقة مع قفل مركزي لأبواب السيارة مع امكانية التحكم عن بعد في فتح وغلق الابواب بواسطة الريموت كنترول.

تاتي سياره MG 3 Xross مزوده بحساسات خلفيه للمساعدة في ركن السياره وفوانيس شبوره اماميه وخلفيه عدد اربعه زجاج كهربائي (امامي وخلفي) وتكييف هواء ونظام باور استيرينج ومثبت سرعه وجنوط رياضي قياس 16 بوصه ومرايات جانبيه كهربائيه بالاضافه الي طاره متعدده الوظائف كاست سي دي مزود بفتحة Aux & USB ونظام سماعات أكثر من رائع مكون من 6 سماعات موزعة بعناية , وفتحة سقف وفرش داخلي من الجلد.


أبعاد MG 3 Xross 2014 Dimension
Length 4079 mm
Width 1739 mm
Hight 1528 mm
Wheel base 2520 mm

Combined fuel consumption(l/100km) 6.2

 الألوان المتوفرة لفرش سيارة MG 3 Xross 2014 من الداخل
أسود وبرتقالي معا - إما قماش أو جلد حسب اختيارك

 الألوان المتوفرة لسيارة MG 3 Xross 2014
برتقالي - أصفر - رمادي - أحمد - سيلفر - أبيض - أسود

يبلغ سعر سيارة MG 3 Xross 2014 في السوق المصري 123,750 جنيه.






الاثنين، 14 أكتوبر 2013

أسعار Kia Carens 2014 بعد التخفيض مع ألبوم صور كامل

قـدمت EIT (الشركة المصرية العالمية للتجارة والتوكيلات) كارينز فى السوق المصري بالعديد من الكماليات التى تجعل من السيارة تجربة ممتعة للعائلة ككل، فوجود 7 مقاعد بالسيارة يجعلها مثالية لأى عائلة مهما كان عددها، بالاضافة لفتحة السقف البانورامية المعتاد وجودها فى السيارات الرياضية فقط، ووجود فتحات هواء للمكيف الاوتوماتيكى للمقاعد الخلفية لضمان توزيع قوة المكيف على جميع الركاب، بالإضافة لشاشة تعمل باللمس لسهولة تصفح قائمة السيارة، وتتصل الشاشة بكاميرا خلفية تعمل عند ركن السيارة، علاوة على إمكانية توصيل الهاتف المحمول بكيا كارينز عن طريق البلوتوث، مع وجود مثبت سرعة للرحلات الطويلة. وقد تم تزويد السيارة بمحرك سعة 1600 سي سي بقوة 135 حصان , وناقل حركة يدوي ذو 6 سرعات أو أوتوماتيكي ذو 6 سرعات.

وقالت شركة EIT فى بيانها عن كيا كارينز إنها سيارة من الجيل الجديد فهى سيارة عائلية بروح رياضية شابة، حيث قال عنها الموقع الرسمى لبرنامج السيارات الأشهر فى العالم «توب جير» إنها بلا شك ستكون علامة فى تاريخ كيا التى نجحت فى صناعة سيارة عائلية فى غاية العملية والأناقة فى الوقت ذاته.

 تتوافر من خلال 4 فئات سعرية تبدأ من 169.9 ألف لفئة مانيوال LX وحتى 209.9 آلاف جنيه لفئة هاى لاين.

صور كيا كارينز 2014 من الخارج Exterior Photos of Kia Carens





أبعاد كيا كارينز KIA Carens Dimensions 2014
Dimensions

صور كيا كارينز 2014 من الداخل Interior Photos of Kia Carens  










كماليات كارينز 2014 فئة الهاي لاين - نقلا عن أحد مقتنيها
- دريكسيون باختيارات اوضع القيادة "عادية - رياضية- متوسطة"
تكييف اتوماتيك Dual Zone
كل الزجاج اتوماتيك "بيفتح وينزل بضغطة واحدة
الابواب الجانبية ومسند اليد الاوسط مكسوة جلد
فوانيس شبورة
فوانيس ليدات امامية مضاءة طول الوقت
اضائة جانبية تشتغل مع الدريكسيون لما تلف شمال او يمين
اشارات ليدات في المرايات
سبويلر خلفي
الفوانيس الامامية عدسات
الاضائة الداخلية بيضاء ليدات
اضائةمن تحت المرايات الجانبية عند فتح الباب
المرايات ضم
مساحة خلفية مع مساحات امامية متعاكسة زي البيجو
مساحات تخزيين متعددة في الابواب والكرسي الامامي وتحت ارجل الصف الاوسط وفي الخلف
خاصية التبريد داخل درج التابلوة
جنوط 16
2ايرباج
ايموبيليزر
Abs
فيها كذا سوكت للكهربا تقريبا 3 او اربعة
مخرج تكييف خلفي
المقابض الداخلية والخارجية كروم مش بلاستيك مطلي
فية درج امام الفتيس به يو اس بس
التارة ملتي فانكشن للكاسيت
التارة فيها مثبت سرعة
فيها بلوتوث
فيها تحكم في القوائم بتاعت العداد الرئيسي " تتحكم في عدد مرات الاسارة الجانبية لما تلمس اذراع الاشارات-كمان تتحكم في اضاءة السيارة وكمان فتح الابواب لما تقف وتمور او لما تشيل المفتاح او تبطل -كمان تحدد الصيانات علشان تنبهك لما يجي موعد الصيانة -تصفيير عداد التريب وعداد الاستهلاك ..............الخ"
فيها حساس اضاءة وحساس مطر
كاميرا للرجوع وحساسات خلفية
الكاست بشاشة تاتش 

الأحد، 6 أكتوبر 2013

Rolls-Royce Wraith 2014 الفخامة والرفاهية الخيالية مع رولز رويس رايث

When Rolls-Royce Motor Cars came to update its Phantom family of models, the words of company co-founder Sir Henry Royce informed everything that designers, engineers and craftspeople set out to achieve: Take the best that exists and make it better.
This historic cri de coeur came to represent the significant improvements made to the marque's pinnacle cars when launched in 2012, and continues to resontate strongly from the design studios to the assembly hall at the Home of Rolls-Royce at Goodwood today.
But that was only part of Royce's famous quote. Take the best that exists and make it better: when it does not exist design it.
These words informed the development of Rolls-Royce Wraith: nothing like it existed in the Rolls-Royce portfolio, nor the wider automotive world.
The expression of when it does not exist, design it is steeped in Rolls-Royce heritage. It can be seen in the pioneering spirit and vehicles that defined the company in the early 20th century. Adventures that took place on land, sea and in the air, that once led Rolls-Royce to three consecutive world speed records.
And of course there was the company's founding forefather, the Honourable Charles Rolls, a man whose appetite for adventure drove him to success in motor racing, ballooning and aviation. He became the first man in history to cross the English Channel and return without stopping in a powered aircraft, an achievement that earned him the highest praise of King George V.

 تأسست شركة رولزرويس Rolls Royes عام 1946 في شمال انجلترا , حيث قامت شركة روزرويس بالاتحاد مع شركة بنتلي في عام 1931 , وفي عام 2003 قامت بي ام دبليو بشراء شركة رولزرويس.

السيارة رولزرويس رايث 2014 Rolls Royes Wraith وكان اول ظهور لها في معرض جنيف وقد تم اختيار اسم رايث Wraith والذي يعني الخيال او الشبح .

مواصفات رولزرويس رايث 2014 Rolls Royes Wraith :
- محرك V12 سعة 6.6 لتر
- السيارة قوة 624 حصان
- اقصي عزم للدوران 800 نيوتن
- ناقل الحركة 8 سرعات اوتوماتيكي
- التسارع من 0 الى 100 كم في 4.6 ثانية
-جميع الكماليات التي قد تحلم بها موجودة في السيارة :)






الجمعة، 4 أكتوبر 2013

Peugeot 301 2014 Test Drive تجربة قيادة

Hello everyone

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEil4TH-DcSODDjRwhaQlPJ5s5hL9ThbjpDfRmd2nm8_QLzm_rrzoRrxXHDQF5X8eRyTwn0KWPrzWrpnY7JGcFKyXEQ1VRfeGrCGWGo7AydrbjCzvBj_aENRCh6CJtQkooJFyqSvFoeCJAQ/s1600/Peugeot-301_2013_1024x768_wallpaper_01-629x453.jpg

This is a great video shows Test drive of Peugeot 301


Enjoy!

الخميس، 3 أكتوبر 2013

قائمة أسعار قطع غيار بيجو - محدثة 301 Peugeot 301 2014 spare parts pricelist

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEil4TH-DcSODDjRwhaQlPJ5s5hL9ThbjpDfRmd2nm8_QLzm_rrzoRrxXHDQF5X8eRyTwn0KWPrzWrpnY7JGcFKyXEQ1VRfeGrCGWGo7AydrbjCzvBj_aENRCh6CJtQkooJFyqSvFoeCJAQ/s1600/Peugeot-301_2013_1024x768_wallpaper_01-629x453.jpg 

بعد النجاح منقطع النظير الذي حازت عليه بيجو 301 خلال الأشهر القليلة الفائتة , يتساءل الكثير من معجبي السيارة عن قطع الغيار ومدى توافرها في السوق المصري , لذلك نضع بين أيديكم بيان من توكيل بيجو بأسعار قطع الغيار الرسمية لدى التوكيل.

تم تحديث جميع الأسعار بتاريخ 16 إبريل 2014 وهي سارية حتى 1 يونيو 2014

الصيانة الاعتيادية + زيت & فلتر 476 ج
فلتر هواء 72 ج
بوجيهات 167 ج
فلتر تكييف 145 ج
فلتر بنزين 62 ج
سير وبلية كاتينة 746 ج
سير وبلية مجموعة 767 ج
تيل فرامل أمامي 512 ج
طنابير أمامي 757 ج
تيل فرامل خلفي 914 ج
طنابير خلفي 1550 ج
سائل الفرامل 85 ج
سائل التبريد 172 ج
سائل المساحات 15 ج
اسبراي محرك 59 ج
ريش مساحات أمامية 355 ج

للحجز للصيانة يرجى الاتصال بـالمركز أولا على الرقم 19207


لمتابعة تفاصيل وصور وإمكانيات بيجو 301 2014 بالكامل

الثلاثاء، 1 أكتوبر 2013

نصائح هامة عند الاستلام والتليين السليم للسيارة الجديدة


هناك بعض النقاط عند استلام السيارة يجب على كل مشترى جديد مراعاتها والتركيز عليها
وقد حرصنا على تجميعها وتقديمها اليكم للمساعدة فى استلام السيارة بدون اى مشاكل او عيوب ظاهرية او جوهرية


1- حاول تستلم العربية بالنهار افضل من الليل عشان تبص على صاج العربية وتطمن انه خالى من اى خرابيش او خبطات

2- انزع عند الاستلام الورق الملزوق على صاج السيارة سواء اللى على الكابوت او على السقف , وذلك للتاكد من بوية السيارة سليمة ولالا , لان الورق ده ممكن يكون مدارى تحت منه فرق لون لقدر الله

3- شيك على الزجاج الكهرباء كله , وتاكد من فتحه وقفله , و تشوف هل فى صوت تزيق او اى مشكلة فى الزجاج لقدر الله

4- جرب الكاسيت وشوفه شغال ولالا , ومتنساش تسال هل بيجى معاه وصلة يو اس بى مثلا وليه ريموت ولالا بردوا , وياريت تكون واخد معاك اسطوانتين من نوعين مختلفين عشان تجرب الاتنين زي سوني وال جي مثلا, عشان محدش يتلكك ويقولك الاسطوانات نوعها وحش , وكمان خلى معاك فلاشة فيها قران مثلا اذا كان ينفع توصلها عليه

5- اسال على الضمان بتاع السيارة وضمان الكاسيت والكتالوج بتاع العربية

6- شيك على الروافع مثل : الولاعة بتاعت العربية وطفاية السجاير وعلى الاريال

7- شيك وبص على المياة بتاعت السيارة من ميه مساحات والقربة والردياتير والبطارية عشان بس لو فى حاجة نقصة مش تمشى على عماك وتزودها فى اقرب مكان

8- اتاكد من وجود الاستبن (الكاوتش الاحتياطى )

9- نبص على شنطة العدة

10- نقعد على الكراسى اللى قدام ونحرك فيها لقدام وكمان لورا عشان نشوف هل فيها اى مشكلة ولالا , وكمان احزمة الامان

11- تشغيل الانوار كلها ونجربها سواء الانوار الداخلية جوة السيارة من نور الصالون والطابلوه ومن بره الفوجات والكشافات الامامية ولمبة الاستوب والفوانيس الخلفية

12- تتاكد من عمل المساحة وتشغل المياه بتاعت المساحة كمان

13- تفتح الابواب الاربعة والكابوت والشنطة وتشوفهم بيفتحوا ويقفلوا بسهولة ومفيش مشكلة فيهم ولالا

14- نتاكد من ان السنتر شغال ونتاكد من الريموت شغال ولالا

15- ركز فى استلام المفاتيح , فى عدد المفاتيح والريموت اللى بيجوا مع السيارة

16- نبص على عداد الكيلومتر واهم حاجة انه لايزيد عن 70 كيلو وكدا كتير كمان

17- التاكد من ان التكيف شغال ,لانك حتشغله بعد 500 كيلو فتكون مطمن ان مفيش مشكلة .. كفائته مش حتكون قوية لان العربية لسه جديدة ومش حيبان تبريده فى اللحظة دى لانك حتشغله لمدة دقيقة او اتنين بالكتير عقبال ما ترغى مع البائع ,المهم عشان بس تكون مطمن ان كل حاجة تمام .. وتاخد بالك هل فى اى قلق وهى واقفة ولالا مع تشغيل التكيف

18- اتاكد من ان الماتور صوته ناعم وهادى فى بداية التشغيل

19- حرك الدريكسيون يمين وشمال عشان تتاكد من عدم وجود اى مشكلة وصوت تزيق , وكمان شوف ظبط الدريسكيون لفوق ولتحت اخباره ايه

20- سخن السيارة وبعد ماتسخن اتاكد من ان المروحة اشتغلت بتاعت الرديايتير ولالا

21- اذا كان السيارة فيها فتحة سقف , نطمن انها شغالة وكله تمام



دول اهم النقاط اللى تركز عليهم وانت بتستلم .. وحاول ان يكون معك صديق او قريب لك لمساعدتك فى وقت الاستلام
ملحوظة هامة
يفضل شراء سيارات نيسان من موزع معتمد لنيسان
لان بيجيب العربية مباشرة من المصنع
غير ايضا كل السيارات عنده نيسان ولو خزن منها فى مخزن مش بيخزن بكميات كبيرة او بتفضل عنده مركونة لفترة كبيرة
على عكس المعارض الخاصة اللى بتبيع عربيات من ماركات كثيرة
نظرا

ونتمنى لكم حسن الاستلام وان نكون قد استطعنا تقديم القليل من العون لمساعدتكم


ناتى إلي المرحلة الثانية والهامة بعد استلام
السيارة على خير وهى ..
تليين السيارة

والتليين السليم .. فى الماتور السليم

تأتى خطوة التليين كاهم خطوة تلى استلام السيارة كما ذكرنا حيث ان قيادة السيارة فى تلك الفترة تؤثر على اداء السيارة
الجيد طيلة فترة قيادتها فيما بعد

ولهذا فقد حرصنا على عرض كل المعلومات المفيدة والخطوات التى يجب علينا اتباعها فى تلك الفترة
فى عدد من النقاط التالية :-


1- بعد ما تخرج من المعرض وتركب السيارة وتقرا ادعية مباركة ان ربنا يحفظك ويكفيك شر الطريق تذهب الى محل كاوتش وتظبط ضغط الكاوتش على المقاس المكتوب فى قايم السيارة , ويفضل بعد ملئ الكاوتش تروح عند كام محل اخر للتاكد من ان المقاس مظبوط اللى نفخت بيه الكاوتش , اصل احيانا والله بتلاقى كل واحد عنده مقاس ممكن يختلف عن التانى ويقرالك القياسات غلط , حتى لو كان ديجيتال ,, لان مهم جدا جدا انك تظبط المقاس صح , لان احيانا لو فى خلل فى قياس الكاوتش بيأدى الى بطى فى سحب العربية وايضا ممكن يؤدى الى حدف يمين او شمال للسيارة واستهلاك بنزين حاد

2- يفضل جدا ملئ الكاوتش نيتروجين افضل من الهواء و وذلك لانه يطول عمر الكاوتش ويحافظ عليه كما ايضا يساعد على استهلاك افضل للبنزين , واداء افضل وانعم للعفشة وله فوائد كثيرة

3- التليين الجيد يجب ألا تتعدى سرعة لفات المحرك ال2500 لفة/ دقيقة, أو ال3000 لفة/ دقيقة بحسب قدرة المحرك, وتجنب الحرق على الغيارات والكيك دون

4- مدة التليين أساسية هى تقريبا 1000 كيلو أو حسب السيارة , و يتم بعدها تغيير زيت التليين (و يتم تغييره بعد فترة قليلة لأنه يحمل رايش البساتم وبرادات حديد ) , ثم تستمر التليين والقيادة الهادئة بعدها الى 3000 الاف كيلو لكن بمحاذير أقل.
التليين ليس فقط هام بالنسبة للماتور فقط , ولكن هام جدا لجميع اجزاء العربية وذلك لكى تطبع بعضها على بعض تأخذ كل قطعة موقعها الطبيعي بعد الإحتكاك الميكانيكي .

5-التكييف تشغله عادي مافي اي مشاكل بس حاول يكون بعد 500 كيلو .

6- يفضل في فترة ال-500 كم من عمر السيارة انه ممكن تقرص على الغيار بس خفيف جدا مش بعنف ويكون بتنوع مش باستمرار ويفضل لو قرصت على الغيار توصل الاربى ام الى 4000 مش اكتر من 4500
وده عشان بس تفتح السيارة والماتور ,وده زى ما ذكرنا من بعد ال500 كيلو ومش كتير كمان (يعنى مش بعنف وحرق مستمر)

7- يجب تجنب أن تعامل السيارة فى السلانسيه فترة طويلة أطول من عدة دقائق, فإذا طال الانتظار فى إشارة ولا تتوقع السير لبعض الوقت أطفئ المحرك أثناء فترة انتظار حركة المرور..والسبب فى ذلك يرجع إلى أنه من الصعب على أى طلمبة زيت أن تغطى جميع أجزاء المحرك فى السلانسيه فينخفض ضغط الزيت بين الأسطح المتحركة
مما يتسبب فى اختراق قمم هذه الأسطح لطبقة الزيت لتؤذى بعضها البعض كما أن المحرك الجديد ليس عليه أى رواسب يمكن أن يعلق بها بقايا الزيت مما يجعله جافا باستمرار.

8- ويجب ألا تزيد سرعة السير فى الفترة الأولى لإستخدام السيارة عن 100كم/ساعة وربما يكون ذلك صعبا ولكن تحمل ذلك وأصبر عليه.

9- تجنب السير على سرعة ثابتة واجعل سرعتك ما بين 30كم/ساعة و 100كم/ساعة كلما أمكن ذلك عندما تتاح لك الفرصة وبحيث لا تكون على حساب القيادة الآمنة على الطريق.

10- تجنب الفرامل المفاجئة خصوصا فى الفترة الاولى فى التليين قبل ال500 كيلو الاولى وذلك لتطبع الفرامل مع الطنابير

11- تجنب الحمولة العالية فى السيارة وبلاش تقوم بجر عربية اخرى فى فترة التليين.

12- تجنب الطرق الوعرة والمطبات لأن القيادة فى هذه الطرق تخلق سحابة من الغبار الناعم الذي يمكن أن يسحبه المحرك من خلال فلتر الهواء وتقوم ذرات هذا الغبار أو الرمال الناعمة بالعمل كصنفرة بين الأجزاء المتحركة للمحرك.

13- تجنب المشاوير القصيرة فى فترة التليين لأن المحرك يأخذ مسافة طويلة حتى يمكن توزيع الزيت علي جميع أجزائه , فإذا كانت المشاوير قصيرة بإستمرار نجد أن بعض أجزاء المحرك لا يصل إليها الزيت نهائيا وسوف تتآكل سريعا.

14- فترة التليين يجب أن تكون فى مشوار واحد كلما أمكن ذلك أو عدة مشاوير لا يقل الواحد عن200 كم ولا توزع فترة التليين على عدة أسابيع.

15- سخن السيارة قبل ما تتحرك خصوصا فى فترة التليين والفائدة من ذلك هو انك بترفع حراره الزيت شويه لان الزيت لما بيكون بارد فيسبب اختلاف في وزن البساتم وده يؤثر على المدى البعيد في عزم السيارة .
بس اذا انت مستعجل وحابب تطلع بالسيارة من غير ما تسخنها يبقا متدوسش على طول وتجرى وخلي السيارة تمشى واحدة واحدة مسافة 2 كيلو مثلا .

16- لا تقم بالقيادة على سرعة واحدة لفترات طويلة , سواء كانت السرعة عالية أو منخفضة .ولذلك يجب تغيير سرعة المحرك لتليين المحرك بشكل مناسب.

17- لا تترك المحرك في وضع التباطؤ أكثر من 3 دقائق في المرة الواحدة.

18- كلما أسرعت في إنهاء فترة التليين كان ذلك أفضل لك ولماتور سيارتك

19- بعد ما تغير زيت الالف وتعمل الصيانة الاولى على خير وتحط زيت 10 الاف او حتى 5000 كيلو حتلاحظ وتجد ان صوت الماتور بقا انعم , وادائه اتحسن الى الافضل واستهلاك البنزين بيتحسن للافضل فى الفترة الاولى من الالف الى 5000 كيلو.

20- بعد فترة التليين ارفع السيارة وأكشف عن أى تسرب للزيوت أو مياه التبريد وقم بتربيط العفشة واحتمال تكون العربية محتاجة ظبط زوايا .


واخيرا .. اتمنى ان تعم الفائدة على الاعضاء المقبلين على شراء سيارة جديدة وان اكون قد قدمت ولو معلومة بسيطة تساهم في استلام موفق وتليين آمن للسيارة.

تقبلوا تحياتى
اخوكم في الله
احمد مصطفى

الموضوع منقول للفائدة

تنبيه

يرجى ملاحظة أن أسعار السوق متفاوتة من يوم لآخر بسبب عدم استقرار الأوضاع الاقتصادية الحالية وقد تكون الأسعار الموضحة غير دقيقة