يعانى قائدو السيارات فى مصر من أزمة وقود طاحنة فى تلك الأيام , فأصبح وجود ذالك الطبور الطويل احد مميزات اى شارع
بمصر تتواجد فيه محطة بنزين , وذلك للإزدحام عليها من جانب قائدى السيارات الذين لايريدون سوى تزويد سياراتهم
بالبنزين , ومع ذالك الوضع فى الشارع المصرى تنتشر على صفحات الفيس بوك الكثير من النصائح الضرورى إتباعها من
أجل توفير أكبر قدر من البنزين .
ومن ضمن النصائح الهامة لتوفير الوقود أثناء قيادة السيارة هى :
1- إغلاق التكييف خاصة عند السرعات القليلة " أقل من 50 كم / ساعة " .
2 - عند القيادة بسرعة كبيرة لايجب فتح الشباك بشكل كامل .
وذلك لأن الشباك عند فتحه بشكل كامل يزود من مقاومة الهواء مما يزيد من معدل إستهلاك الوقود , فعند القيادة بسرعة كبيرة
أكبر من " 60 كم / ساعة " يكون تشغيل التكييف أوفر فى إستهلاك الوقود .
3 - ريح السيارة فى الغيارات :
حاول ماتحرقش علي الغيار وانقل علي الغيار الأعلي بحد اقصي علي 2.5 rpm ولو عايز تريحها خالص يستحسن تنقل علي 2 rpm وانا شخصيا بنقل علي 2 ولو بحرق بوصل 2.5 بحد اقصي
حاول ماتحرقش علي الغيار وانقل علي الغيار الأعلي بحد اقصي علي 2.5 rpm ولو عايز تريحها خالص يستحسن تنقل علي 2 rpm وانا شخصيا بنقل علي 2 ولو بحرق بوصل 2.5 بحد اقصي
4 - تجنب المطالع :
لو المكان الي انت رايحه عارف ان الطريق بتاعه فيه مطالع حاول تمشي في طريق تاني معتدل
5 - مول بليل وانت اولى بالفرق :
معروف ان الحرارة بتمدد الغازات ودة بيخلي الطرمبة بتاعة المحطة معيارها يختلف عن البنزين الحقيقي الي بينزل
يعني لو مونت بليل 20 لتر يمكن فعلا تحط في العربية 20 لتر
لكن لو مونت الصبح 20 لتر يمكن فعلا يتحط في العربية 19 لتر
وفي سبب علمي اخر لنفس النقطة وهو ظاهرة التطاير ونسبة البخر والتي ترتفع مع ارتفاع درجة الحرارة وتنخفض بأنخفاض درجة الحرارة اي انها متناسبة طردياً مع درجة الحرارة.معروف ان الحرارة بتمدد الغازات ودة بيخلي الطرمبة بتاعة المحطة معيارها يختلف عن البنزين الحقيقي الي بينزل
يعني لو مونت بليل 20 لتر يمكن فعلا تحط في العربية 20 لتر
لكن لو مونت الصبح 20 لتر يمكن فعلا يتحط في العربية 19 لتر
وفي سبب علمي اخر لنفس النقطة وهو ظاهرة التطاير ونسبة البخر والتي ترتفع مع ارتفاع درجة الحرارة وتنخفض بأنخفاض درجة الحرارة اي انها متناسبة طردياً مع درجة الحرارة.
0 التعليقات :
إرسال تعليق
لديك رأي بخصوص الموضوع؟ تفضلا بكتابته!